Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Nelejte do motora olej nad čiarku

Tento článok by som si dovolil začať nasledujúcom, trochu dlhším citátom z článku o prísadách do automobilových palív a mazív, pozri pdf :

V reklamných materiáloch firiem, ktoré uvedené prísady vyrábajú, je zákazníkom sľubované obnovenie kompresie motora, výkonu, zníženie spotreby oleja a predĺženie životnosti. Týchto efektov sa má dosiahnuť "nanesením" zliatiny CSL (meď, striebro, olovo) do trhlín a pórov v stenách valcov a tým k vytesnenie vôľou. Niektoré odvážnejšie firmy skúšali tento proces nazvať "generálkou motora za chodu" ... Po prečítaní tohto reklamného sloganu je jasné každému, kto aspoň trochu rozumie motorom, že sa jedná o nezmysel. ... Autori zrejme nemali ani potuchy o tom, čo sa vo valcoch deje.

Do motora sa olej nad rysku neleje

Neľakajte sa, ste stále na webe Adaptogény a cieľom tohto článku je uviesť na pravú mieru niektoré reklamné tvrdenia o biologických "aditívach" ponúkajúcich nášmu organizmu to, čo už v ňom prirodzene máme . Ale keď už som zvolil tento nadpis, tak najskôr o tom oleji (kopírovaní z príspevku užívateľa P Janda z diskusie na webe garaz.autorevue.cz, pozri pdf ):

Príliš veľa oleja môže byť rovnaký problém ako príliš málo. Väčšina ľudí žije v tom, že "dá trochu viac a aspoň nebude musieť dolievať", ale to je veľký omyl. ... Horná ryska značí hladinu, pri ktorej nehrozí preplnení kľukovej skrine. Opak môže mať niekoľko nepríjemných následkov.
Prvým je, že stály kontakt kľukového hriadeľa s olejom spôsobí jeho "spenenie" v kľukovej skrini, tým pochopiteľne aj stratu tlaku, mazacie schopnosti a poškodenia kľúčových častí motora. Druhým problémom je samotné zvýšené mazanie kľukového hriadeľa, ojníc atď. Motor je pomerne krehká sústava, v ktorej všetkého veľa aj málo škodí as olejom to nie je inak. Prebytočné mazanie spôsobuje zvýšené namáhanie dotknutých častí, aj v tomto smere je "kontakt s nečakaným olejom" problém. Hovorí sa, že už len samotný zvýšený ostrek kľukového hriadeľa môže byť pozorovateľný na zníženom výkone motora. Treťou vecou je vznik príliš vysokého tlaku v kľukovej skrini. To opäť spôsobuje zvýšené namáhanie súčastí motora a skôr alebo neskôr vedie k poškodeniu tesnosti celej sústavy a únikom oleja - tesnenia, guferá atď. Nie sú s to dlhodobo vyššiemu tlaku odolávať.
To prvé (poškodeniu motora) ... chce naozaj preliať veľa, ďalšie negatívne efekty sú ale v nejakej miere nevyhnutnej už od minimálneho preliatie - horná ryska naozaj nie je pre srandu ...

Biologické systémy sú na rozdiel od motora automobilu robustnejšie a účinne udržujú homeostázu, takže "preliatie" pri pridávaní bežných metabolitov nehrozí, stojí nás ale zbytočne peniaze.

| 3.7.2012