Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Aký ženšen pri fyzickej záťaži

Dobrý deň. Mala, by som záujem o užívaní ženšenu. Veľmi fyzicky pracujem a som často unavená. Chcela, by som sa vás opýtať aký druh ženšenu by ste mi odporučil, ktorý by bol pre mňa vhodný, a aké množstvo dávkovanie. Ďakujem. S pozdravom Jitka J., Děčín.

Dobrý deň pani Jitka,

než Vám dám svoje odporúčanie, dovoľte mi pár slov k fyzickej práci všeobecne . Za najťažšie fyzickú prácu vôbec sa považuje vrcholový šport. Nie je náhoda, že práve športovci patrí k najväčším spotrebiteľom ženšenu . Len o niečo nižšie v obtiažnosti stojí baníci, lesné robotníci a poľnohospodári. Aj zdanlivo "lukratívne" povolania však často zákerne jednostranne preťažujú niektorú časť organizmu.

Hlavné aspekty fyzickej práce

Záťaž fyzickej práce má tri hlavné aspekty: pohybovú záťaž, statickú záťaž (= dlhé státie, sedenie či ohýbanie sa, nosenie bremien atď.) A riziká pracovného prostredia (prach, špina, chemikálie, úrazová riziká atď.). Ženšen pomáha pri pohybovej i statické záťaže. Ženšen ako adaptogén tiež zmenšuje pracovné riziká, u tých je ale najdôležitejšie aby ich robotník čo najpresnejšie poznal a aktívne sa im vyhol.

Ženšen pri pohybovej záťaži

Vo svaloch, šľachách, kĺbové výstelke a spojivového tkaniva vznikajú pri akejkoľvek práci mikroskopické trhlinky, ktoré majú za následok bolesť a únavu . Bolesť a únava je prirodzeným signálom proti preťaženiu, ktorý sa musí rešpektovať a nesmie sa potlačovať prášky proti bolesti. Analgetiká nič nerieši, iba nám umožní sa ešte viac poškodiť. Ženšen tlmí bolesť a zápal oveľa jemnejšie a dlhodobejšie. Ženšen navyše prispieva k regenerácii drobných tráum a fyzickej adaptáciu.

Ženšen pri statickej záťaži

To, čo robí fyzickú prácu málo atraktívny je práve jednotvárna záťaž. Mnoho ľudí musí potrebné pri výkone svojho povolania dlhodobo stáť, čo je pre človeka neprirodzené. Stojí nielen robotnícke profesie u strojov, ale aj predavačky, kaderníčky, chirurgovia, zubní lekári ... Pri státí nefunguje svalovo-žilová pumpa, ktorá normálne pri chôdzi ženie žilovej krv z nôh späť do srdca. To vedie k preťaženiu žíl dolných končatín, opuchom a varixům (kŕčové žilám) . Ženšen sa tu uplatní posilňujúcim, protizápalovým a antitrombotickým účinkom na cievnu stenu. Praktické skúsenosti mojich známych sa ženšenom u kŕčových žíl boli vynikajúce .

Podobne škodlivá je statická záťaž kĺbov. Kĺb je v podstate trecie ložisko, ktorého výstelka nemá cievne zásobenie. Výživa sa ku kĺbovej výstelke dostáva pomocou kĺbovej tekutiny, ktorá zároveň plní funkciu mazacieho oleja. Dlhá nehybnosť vedie k nedostatočnej výžive. Záťaž v neprirodzených polohách (napríklad práca v predklone) vedie k miestnemu preťaženiu a artritíde. Rovnako ako u iných chronických zápalov, iu kĺbových zápalov je ženšen veľmi prospešný a mal by mať prednosť pred klasickými " prášky od bolesti " (blokátory cykloxygenázy).

Aký ženšen odporúčam

Na základe početných otázok som svoje odporúčania spísal na zvláštne stránky a to ako pre dávkovanie a užívanie tak aj pre výber a nákup ženšenu .

Vo Vašom prípade by som navrhoval praktické vyskúšanie 30-50g šesťročného ženšenu. K zoznámenie s jeho účinky na Váš organizmus môžete užiť niekoľkokrát trochu vyššiu dávku. K dlhodobej podpore zdravia Vám možno bude stačiť pravidelné užívanie dennej dávky okolo 2g, musíte sa ale riadiť aj vlastným pozorovaním. Každopádne sa vyhnite sa dlhodobé užívanie analgetík a v práci sa nepreťažujte.

-boris-

| 8.6.2010

Súvisiace články