Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Zvýšenie duševnej výkonnosti, nootropiká

duševnú výkonnosť

Duševnú výkonnosť je v niektorých povolaniach kritickým faktorom a jej maximalizáciu potrebujú všetci ktorí tieto povolania vykonávajú. O duševnom stresu a účinku adaptogénov na neho som už písal v inom článku . Tu sa venujem metódam ktorými zdraví ľudia môžu zvýšiť svoju duševnú výkonnosť. Niekedy postačí obyčajné relaxačné cvičenia, pri ktorom sa snažíme uvoľniť a lepšie sústrediť na duševnú činnosť ktorú vykonávame.

Nootropiká - látky zlepšujúce duševnú výkonnosť

Nootropiká sú definované ako látky zvyšujúce inteligenciu alebo iným spôsobom (napr. Ukľudnením) zlepšujúci myslenie. Samozrejme, je so skôr túžba než realita, inteligencia je príliš komplexná než aby ju bolo možné u ľudí plošne zvýšiť požitím nejaké jednotlivé látky. Nootropiká sú v praxi väčšinou látky zlepšujúce nejaký parameter mozgovej fyziológie, napríklad prekrvenie mozgu alebo dostupnosť neurotransmiterov. Tie nezaberajú u všetkých ľudí, ale len u tých, ktorí majú s daným fyziologickým parametrom problém - pretože mozog úplne zdravý si bezproblémovo zaistí dostatočné prekrvenie aj dostupnosť prenášačov. Ďalšie nootropiká sú odvodené od psychiatrických liekov v rámci očakávaní že to, čo pomáha oslabeným jedincom môže normálny mozog posilniť k vyššiemu výkonu. (Dobre známy piracetam je niečo medzi týmito dvoma kategóriami.) Iné látky zase fungujú ako nootropiká iba svojím upokojujúcim účinkom - možno ste nevedeli že obyčajný etanol je práve kvôli upokojujúcemu účinku zakázaný čoby doping u súťažných strelcov. A nakoniec by som chcel spomenúť tú kategóriu nootropík, ktoré sú z môjho pohľadu biológa najdôležitejšie, a to sú nootropiká z radov prírodných adaptogénov.

Ženšen pravý je dobre preskúmanú nootropikum

Zlepšenie priemernej duševnej výkonnosti (nootropický účinok) bol pri ženšenu predmetom veľkého záujmu a dokumentuje ho mnoho publikácií. Vedecký výskum jeho účinnosti je dôležitý, pretože subjektívne pociťovaný účinok ženšenu na zlepšenie myslenia a pracovného sústredenie je ťažké odlíšiť od placebo efektu. K ženšen ako Nootropiká sa môžeme stavať s vierou alebo nevierou, ale faktom že na jeho nootropický účinok existuje množstvo štúdií s ktorým môžu iné byliny ťažko súperiť. Nootropický účinok ženšenu sa vysvetľuje tromi hlavnými mechanizmami:

Upokojujúci účinok cez GABAergní systém

Ginsenosidy Rb 1 , Rb 2 , Rc , Re , Rf a Rg 1 sa reverzibilne viažu na GABA receptory ( Kimura1994igw ). Podobne ako piracetam, aj ženšen stabilizuje aktivitu GABA neurónov . To pomáha pri negatívne motivovaných úloh, ako potvrdila zvieracie štúdie ( Churchill2002npg ). Ženšen, hoci nie je euforizujúce, pomáha pri depresii . a odstraňuje nespavosť .

Zlepšenie pamäti vplyvom na systém acetylcholínu

Gssd. Rb 1 ( Benishin1991egr ) a Rg 1 ( Yamaguchi1995egi ) spoločne s gssd. Re ( Yamaguchi1996egi ) blokujú experimentálne poškodenie učenia alkaloidom skopolamin. Ginsenosidy Rb 1 a Rg 1   zosilňujú metabolizmus acetylcholínu v hipokampe ( Benishin1992agr , Salim1997grr ). Gssd. Rg 2 , zlúčenina K a protopanaxatriol inhibujú špecifické typy nikotínových cholinergných receptorov ( Lee2003deb , Lee2009rlr ).

Ďalšie psychické účinky ženšenu

Ženšen reguluje stres, aktivuje psychiku a odstraňuje psychický pocit únavy ( Kim2003iii , Yoshimura1988ace , Kim2003egs ). Gssd. 20 (S) Rg 2 zlepšoval učenie a pamäť u potkanov a obmedzoval pokusné narušeniu psychiky ( Ma1993e2c ). Použitie ženšenu v kontexte psychiatrickej liečby rozoberá Wilkie1994grj . Veľa sa skúmalo tiež využitie ženšenu u Alzheimerovej chorobe , ktorá hrubo narúša myslenie. Na sebe som pri dlhšom užívaní vysokých dávkach ženšenu (až 30g denne po 2 týždne) pozoroval príznaky v podobe hyperaktivity a dráždivosti. Myšiach štúdie Yoshimura1988ace však pozorovala po podaní ženšenového extraktu zníženie agresivity, ktoré pripísala panaxosidu Rb 1 , pričom Panaxosid Rg 1 agresivitu naopak zvyšoval. ( Protichodné účinky obsahových látok sú u ženšenu typické.)

Klinické štúdie potvrdzujúce nootropické účinky ženšenu

  • Štandardizovaný extrakt ženšenu G115 zlepšoval pracovné pamäť a subjektívne duševný pokoj zdravých mladých probandov (30 dobrovoľníkov, 8 dní po 200 a 400mg extraktu, publikácie Reay2010pgg , testy u tejto a niekoľkých ďalších tu zmieňovaných publikácií vykonával výrobcu G115, firma Boehringer Ingelheim).
  • Ženšen Kórea Insa a extrakt G115 zlepšoval pozornosť, inteligenciu (početnej úlohy, logika) a reakčný čas (16 probandov, publikácie Angelo1986dpc ).
  • U mladých probandov ženšen zlepšoval výkon pri desaťminútovom záťažovom psychotesty ( Reay2006epg )
  • Kombinácia ženšenu a ginka dvojlaločného zlepšovala v detailných psychotestoch duševnú výkonnosť ( Kennedy2002mcm ).
  • Kallus2005apf je vedecký prehľad o starnutí kognitívnych funkcií , konštatuje pozitívny účinok u kofeínu a ženšenového extraktu G115. ( Ako kofeinista sa ku kofeínu staviam opatrnejšie .)
  • Coleman2003epg je prehľadom pozitívnych účinkov P. ginseng na kvalitu života, sústreďuje sa na výrobky PHARMATON, Ginsana a pod.
  • Nootropické účinky bylinné kombinácie so ženšenom a schziandrou (klanoprašky) skúmali štúdie Nishiyama1995bes a Nishiyama1996hps , ktoré ukázali zlepšenie učenia a pamäti.
  • Štandardné TČM kombinácia šen Yuen kan ženšenu a Vitodata úzkolistého (Polygala tenuifolia) mala na zvieracom modeli antidepresívny a nootropický účinok. ( Sun2013aem )

Ďalší rastlinná nootropiká

Okrem ženšenu sa nootropický účinok často pripisuje ginka dvoulaločnému , rozchodnica ružová , schizandry čínskej a v rôznej miere aj ďalším adaptogenům. Šišák bajkalský je mierne sedatívne a má ochranné účinky na neuróny hipokampe ( Lim2016asb ). Pozornosť si zasluhuje aj šalvia a ďalšie hluchavkovité, napr. Oregano. Tradičné indické (ajurvédskej) nootropikum je bakopa drobnolistá zvaná Brahe ( Calabrese2008esb ).

Ako perličku by som uviedol, že asi najčastejšie používaným Nootropiká je nikotín, na ktorého nootropické účinky rád poukazoval môj bývalý vedúci, neurobiológ a sám veľký fajčiar. Nikotín pôsobí na centrálny acetylcholínové receptory nikotínového typu. Aj keď nikotín nie je adaptogén (jeho terapeutický index je príliš nízky), v malých dávkach zlepšuje sústredenie au starších ľudí dočasne potláča príznaky Parkinsonovej choroby .

| 11.7.2010