Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Antioxidačné pôsobenie

Oxidačné poškodenia je jedným z hlavných mechanizmov starnutia . Oxidácii a vôbec spontánnemu rozpadu chemických väzieb sa všetky živé organizmy musia neustále brániť. To sa deje jednak výmenou či opravou poškodených molekúl, jednak prevenciou poškodenia vychytávaním oxidantov a voľných radikálov. Látky schopné neutralizovať oxidanty, voľné radikály a sčasti tiež redukovať oxidované molekuly nazývame antioxidanty. Teória oxidácie a antioxidantov je známa už veľmi dlho (19. storočia), ale veľká módna vlna jedálnych antioxidantov prišla až koncom 20. storočia. Táto módna vlna je dnes na ústupe, pretože sa zisťuje, že antioxidanty sú v prírode veľmi hojné - nachádzajú sa v tele všetkých rastlín i živočíchov. Naše telo vedelo o antioxidantoch dávno pred našimi chemikov a veľmi silné antioxidanty sú prirodzenou súčasťou našej extracelulárnej aj intracelulárnej tekutiny. Napriek tomu však antioxidanty zostávajú dôležité, pretože napríklad pri príprave pokrmov antioxidanty obsiahnuté v zelenine a korenia chráni jedlo pred oxidačným znehodnotením.

Móda jedálnych antioxidantov ustupuje

Čitateľ najrôznejších článkov o zdravých plodinách by mohol ľahko nadobudnúť dojem, že na stupni víťazov o najväčší antioxidant na svete je tých rastlín (a húb!) Nejako príliš. Za posledných niekoľko mesiacov som videl týmto spôsobom vychvaľovať kustovnicu ( "Lycium Plus je najsilnejším antioxidantom, ktorý sa v súčasnej dobe nachádza na trhu." pdf ), Rezavec šikmý ( "Čaga má najvyššiu ORAC index aký kedy bol zaznamenaný u prírodných potravín!" pdf ), Čajovník (polyfenoly!), Plody granátovníka ( "Granátové jablko je najsilnejším antioxidantom zo všetkého ovocia." pdf ), Resveratrol z červeného vína ( "Podľa najnovších výskumov je práve ActiVin tým najsilnejším antioxidantom." pdf ), Čo kto chce. Keď som si sám čítal nejaké tabuľky indexov sily antioxidačného pôsobenia, prekvapilo ma, že v onej konkrétnej tabuľke bolo na prvom mieste "korenia" - kurkuma - a blízko pri nej asi 5 ďalších druhov korenia niekde z oblasti okolo majoránu (presne si to už nepamätám , čierne korenie to nebol).

olivy
červené víno
granátové jablko

Pritom, ako poznamenáva Davidovová ( Davydov2000es , str. 378), "budúcnosť antioxidantov momentálne nevyzerá príliš ružovo". Ukázalo sa, že prejedanie sa antioxidačnými vitamínmi alebo beta-karoténom neposkytuje žiadny prospech (treba Rautalahti1997bdn , Teixeira2009adn ), snáď s výnimkou vitamínu C. Dávno sa vie, že antioxidačné vitamín A je pri predávkovaní jedovatý, neskôr sa zistilo že je aj karcinogénne. Teraz je v podozrení dokonca aj beta-karotén ( Rautalahti1997bdn ), zatiaľ čo príbuzné karotenoidy lykopén a luteín stále platí za iba prospešné. To, že je nejaká chemická látka antioxidantom, nemusí teda automaticky znamenať, že je pre nás užitočná. A pretože tento článok je článkom neobjektívnym, tak by som ešte dodal že napriek vyššie uvedenému mám ja sám dobrú subjektívne skúsenosť s vysokými dávkami vitamínov C a E.

Antioxidanty naopak veľmi pomáhajú v potravinárstve

Spomeňme si, ako nás rôzne zdroje nabádajú variť krátko, pretože pri dlhšom varení sa vraj úplne rozkladá vitamín C. Tieto zdroje už nehovoria, že práve preto vitamín C do polievky dávame! Listová zelenina vrátane kvasenej kapusty chráni polievku pred oxidáciou vitamínom C, ktorý sa pri varení spotrebováva a účinkuje predovšetkým vo vodnej fáze. Korenie (majorán, kurkuma a ďalšie, napríklad aj mrkva) potom obsahuje ďalšie antioxidanty, ktoré chránia tuky. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo korenie do polievky a ďalších jedál dávame. Druhým dôležitým dôvodom je obsah účinných látok v zelenine a korenia. Až na treťom mieste je chuť.

jedlo s momordika
Goya champuru je tradičné japonské jedlo

Vôbec platí, že človek si zvykne na najrôznejšie chute korenia, len ak je zdravé a prospešné. Na mnohých miestach zemegule sa treba pri príprave pokrmov intenzívne využíva momordika horká , ktorá obsahuje vitamín C vo forme provitamínu, rastlinný analóg inzulínu a ďalšie liečivé látky, ale je horká ako čert. Momordikovou polievku som pri prvom ochutnaní nemohol zožrať, pretože som podozrieval, že tam v kuchyni omylom nasypali prášok proti hmyzu (ako údenár Josef Linek do prát miesto majoránky v poslednej kapitole slávneho Haškova románu). Musel som sa najprv uistiť, že intenzívne horká chuť polievky nie je dôsledkom kuchynského omylu. Potom, čo som sa uistil, že tak horká polievková zelenina existuje a dokonca je vysoko liečivá, začal som si na ňu uvykat. Veď čo, keď pivo a Fernet, prečo nie horkú polievku. Onedlho som si nevedel mäsový vývar bez momordika ani predstaviť. Rovnako sa viedlo čokoláde (presnejšie kakau), silnému antioxidantu, ktorého chuť sme kedysi považovali za odpornú. Tak len tak, že ten horký hnedý prášok v čokoláde nie je pre chuť, ale pre liečivosť. Preto sa predávajú tie odporné čokolády so 70%, 80% a 90% kakaa.

Základnými potravinárskymi antioxidanty sú v tukoch rozpustný vitamín E, vitamín A a karotenoidy (provitamíny vitamínu A), hlavne lykopén, luteín a zeaxantín. Do polievok a zaváranín ale môžeme pridávať aj kúpený vitamín C v kryštalickej forme - nie je o nič horší, než ten prírodný. S prídavkom vitamínov C a E sa stretneme aj u kozmetiky. Pokiaľ ide o koreniny (zeleninu, pochutiny ...), necítim sa povolaný dávať autoritatívne zoznamy. Rozhodne ale nezabudnite na kurkumu , majoránku, rozmarín a vôbec stredomorské bylinky, momordika , kakao, červené a čierne bobuľové ovocie (čučoriedky, černice, čierne ríbezle), paradajky, kustovnicu a ďalšie zázračné ľuľkovité s ich karotenoidy, o bežné polievkové zelenine nehovoriac. Za zmienku stojí tiež karotenoidy morských rias - fukoxantin, fukoidany a astaxantín. Sušené morské riasy vhodné do polievky sú už u nás ľahko k dostaniu. Vysoký antioxidačné index mávajú aj niektoré huby (čaga atď.) A liečivé potraviny spomínané v predchádzajúcom odseku (olivy, čajovník, granátovník, červené víno atď.) Stojí za povšimnutie, že podlievanie (či zapíjanie) jedlá červeným vínom nie je obyčajný luxusné manierov, ale má aj zdravotný význam.

paradajky
morské riasy
mletá paprika
čokoláda
červené víno
koreni bylinky

Adaptogény sú viac než len antioxidanty

Keď si budete samostatne z literatúry nastudovávat účinky najrôznejších adaptogénov, často sa stretnete s veľkým množstvom publikácií venovaných antioxidačnému účinku. Tú by som vám rád prezradil, že tieto publikácie musíte brať tak trochu s rezervou. Výskumníci adaptogénov sú totiž tiež len ľudia a majú niektoré zlozvyky, z ktorých jeden je ten, že venujú prílišnú pozornosť antioxidačným účinkom a často miešajú adaptogénny a antioxidačný účinok. Prečo je tomu tak? Je to dané jednak módnosťou antioxidantov, druhak jednoduchosťou meranie antioxidačného účinku. Sú to jednak pokusy zamerané na priamy antioxidačný index tej-ktorej byliny, druhak pokusy meracie cytoprotektívny účinok. To sa napríklad tkanivová kultúra in vitro vystaví oxidačnej záťaži, pridá sa bylinný extrakt a jeho účinok sa porovnáva so známymi antioxidanty. A ak sa zistí, že bylinka chráni bunky pred smrťou, hovorí sa o antioxidačným účinku. Táto nepresnosť sa vo vedeckých časopisoch zameraných na byliny ticho trpia, profesionálne bylinkári si však musí uvedomiť, že adaptogény väčšinou chráni bunky inak, než priamym vychytávaním reaktívneho kyslíka a radikálov.

Ako príklad uveďme ženšen , ktorého priamy antioxidačný účinok je podpriemerný, napriek tomu však existujú stovky publikácií (podľa Medline viac ako 300) hovoriacich o "antioxidačných vlastnostiach ženšenu" (konkrétne pozri Huong1998vaa , Xie2006aeg , Xiang2008cau , Liao2002neg a ďalšie). Čo tým majú na mysli? Myslí tým zrejme jeho nepriame účinky imitujúce antioxidačné pôsobenie:

  1. Podľa Ramesh2012pgr ženšen chráni pred oxidáciou lipidov a starnutím organizmu nepriamo zvýšením aktivity prirodzených antioxidačných systémov (superoxid dismutáza, kataláza, glutatión a jeho obslužné enzýmy, vitamín C a E).
  2. Stovky publikácií dokumentujú schopnosť ženšenu chrániť oxidačno poškodené bunky pred riadenú bunkovú smrťou (apoptózou), čo imituje antioxidačné vplyv. Z tohto dôvodu je ženšen účinným prostriedkom proti starnutiu a vysoko účinným prostriedkom proti radiácii , na čo už v 80. rokoch upozornil rádiológ Morio Yonezawa ( Yonezawa1976rri , Yonezawa1981rri , Yonezawa1985rri ).
  3. Ženšen (a ďalšie adaptogény) pôsobí proti zápalom, takže v postihnutom orgáne (napríklad srdce alebo mozog po mŕtvici) vôbec nevznikne oxidačné prostredie, ktoré by tam inak vzniklo poplašnú reakcií imunitných buniek. Tým ženšen chráni srdcové a nervové bunky, bez toho, aby pôsobil priamo antioxidačne.
  4. Rovnako tak po nemierne konzumácii alkoholu ženšen upokojuje imunitné bunky v mozgu (zvanej mikroglie ), lieči opicu a zabraňuje strate mozgových buniek. Inak povedané, ženšen pri chemickej záťaži mozgu vykazuje neuroprotektívne účinok , bez toho, aby pôsobil priamo antioxidačne.
  5. U ženšenu sa často hovorí o ochrane cievneho endotelu pred oxidačným poškodením (pozri napr. Kwok2010gpp ), že by si až jeden myslel, že ženšen je antioxidant. Aj tu sa však jedná o nepriamy účinok. (Poznámka: Cievne endotel je vnútornej výstelky ciev, ktorej oxidačné poškodenia vedie k vzniku aterosklerózy .)

Priamym antioxidačným účinkom - ako som už hovoril - ženšen nevyniká. Napríklad ženšenový saponín ginsenoid Rb 1 priamo vychytáva hydroxylové radikály ( Lu2012grd ), avšak tento účinok ani zďaleka nedosahuje sily bežných antioxidačných vitamínov C a E.

Kustovnica čínska - typický antioxidačné adaptogén

Antioxidačné účinky LBP (lycium barbarom polysacharidy) ( Li2007elb ) a flavonoidov ( Le2007iqa ) extrahovaných z plodov kustovnice (goji) boli preukázané in vitro aj na modelových organizmoch. Mechanizmus účinku je pre obe skupiny podobný - redukčné funkcie, chelatace kovových iónov a zneškodňovanie voľných radikálov. Na celkovom antioxidačným účinku by sa mohol podieľať aj betaín. ( Ren1995pal ) Väčšia pozornosť je však venovaná LBP. Ukázalo sa, že LBP extrakt má ochranné účinky na teplom poškodená semenníky potkanov in vivo a na bunky semenníka myši in vitro poškodené H 2 O 2. ( Luo2006lbp ) Králikom kŕmeným potravou s vysokým obsahom cholesterolu sa po podaní LBP znížil obsah triacylglycerolov v krvi, zlepšil pomer HDL k celkovému cholesterolu a ukazovatele oxidačného stresu ( Ma2005elb ). Štúdie s podobnými výsledkami bola vykonaná aj na myšiach kŕmených potravou s vysokým obsahom tukov ( Ming2009elb ). Diabetickým myšiam sa po podávaní LBP výrazne znížila hladina cholesterolu v plazme, hladina glukózy po jedle aj inzulínu, zároveň oxidatívne poškodenie a zmena DNA vyvolané streptozotocínom boli menšie než pokiaľ neboli LBP myšiam podávané ( Wu2006elb ) ( Li2007pel ) ( Zhao2005elb ).

Antioxidačné účinky sú u adaptogénov bežnej

Kompilovať kompletný zoznam adaptogénov s antioxidačnými účinkami by nebolo jednoduché ani žiaduce, pretože tieto sú v rastlinnej (hubové, živočíšne ...) ríši bežné. Ako ďalšie príklady zatiaľ uvádzam veľmi efektívny polyfenolový antioxidant kurkumín ( Ak2008ars ) z kurkumovník dlhého , salidrosidov z rozchodnice ružovej ( Yang2016sao ) a antioxidačné polyfenoly šišiaka bajkalského ( Shang2010gse , Waisundara2008sbe ), o čajovníka nehovoriac. Silnými antioxidačnými účinkami sa vôbec vyznačuje celá zázračná čeľaď ľuľkovitých (Solanaceae) s kustovnice, vítaním, machovky, paprikou a paradajkami, zázračná čeľaď hluchavkovité (Lamiaceae) sa šišákom, oreganom, šalviou a ďalšími rody, a nespočetné ďalšie zázračné taxóny rastlín a húb, vrátane zázračné huby LESKLOKORKA lesklé ( Mohsin2011daa ).

| 30.1.2018