Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Stres psychický a fyzický

Čo je to stres?

Slovo stres má niekoľko významov. V teoretickej medicíne má stress presnú definíciu: záťaž vychyľujúce organizmus z homeostázy (alostatická záťaž). Jánoš Selye, otec tzv. Zjednotenej teórie medicíny opísal tiež tzv. Generalizovaný adaptačný syndróm (GAS), ktorý bol vo svojej dobe prevratným vedeckým objavom: generalizovaný adaptačný syndróm je nešpecifickú reakciu organizmu na záťaž . Práve na neho nadviazal I. Brechman so svojou definíciou adaptogénu.

V bežnej reči "stres" najčastejšie označuje psychický (duševný) stres. Definícia duševného stresu je nejasná, ale intuitívne tušíme, o čo ide - sú to duševné prejavy adaptačného syndrómu vo fáze vyčerpania, zatiaľ čo duševný stres pred fázou vyčerpanie sa oslavuje ako tzv. "Adrenalín". Vyjadrujú to pojmy eustres a distres - eustres je "stres, kým je hodný", zatiaľ čo distres je poškodzujúci stres vo fáze vyčerpania.

Telesný (fyzický) stres

Pod fyzickým stresom sa rozumie hlavne zvýšená fyzická námaha, ale v zásade možno za fyzickú považovať každú záťaž, ktorá nie je psychická. Adaptogény pri dlhodobom užívaní zvyšujú fyzickú výkonnosť . Z mechanizmov, ktorými to robia, je najzaujímavejšie účinok proti hormonálnu stresovej reakcii a následnému pocitu únavy . Medzi fyzickej záťaže v širšom zmysle patrí záťaž teplotné, chemická , radiačnej , biologická atď.

Duševné (psychický) stres

Duševný stres možno definovať ako existencia nežiaduceho vplyvu spôsobujúceho pocit nepohodlia - nevhodné pracovné prostredie, rušivé vplyvy, neúspechy v osobnej, študijnej či pracovné sfére, rodinné problémy ... Vyčerpávajúci zoznam problémových situácií nie je nutný, význam zlidovělého slova stres je všetkým dobre známy. Vo stresujúcich situáciách nejde o to sa vyhnúť nepríjemnému pocitu (to by sme mohli treba brať návykové látky), ale vyriešiť príčinu. V dnešnom svete však psychický stres nie vždy k riešeniu problémových situácií prispieva.

Pri akomkoľvek - teda i duševnom - stresu totiž dochádza k uvoľňovaniu katecholamínov (adrenalín, noradrenalín ...) a neskôr kortikoidov (kortizol atď.). Ich aktivačný účinok na telesné funkcie môže byť zbytočný. Stres čisto psychický spôsobuje do značnej miery rovnakú hormonálnu reakciu (príprava na boj) ako stres fyzický. Stresovaný organizmus sa nešetrí. Zvyšuje krvný tlak, krvný cukor. Prechodné zvýšenie krvného tlaku sa môže stať trvalým (napr. Zväčšením svalov ciev). Chronické zvýšenie stresového hormónu kortizolu pôsobí smerom ku Cushingovho syndrómu, zvláštnemu typu obezity s ukladaním tuku do brucha . Prebytok vnitrobřišního tuku môže (na rozdiel od tuku podkožného) spôsobovať imunitný problémy , cukrovku , aterosklerózu , metabolický syndróm. O prírodných adaptogénov je známe, že u týchto tzv. Civilizačných chorôb silne pomáhajú. Dá sa teda povedať, že tieto adaptogény pomáhajú aj proti duševnému stresu - hoci neprinášajú pocit úľavy od problémov, chráni telo pred negatívnymi následkami duševného vypätia.

"Som stresovaný, trpím duševnými problémami"

Keď si hovoríme toto, je pravdepodobné, že to, čím trpíme, nie sú v skutočnosti nejaké abstraktné duševné problémy ani "duševný stres", ale nejaký úplne konkrétny problém v rodine, v láske, škole, zamestnanie ... Teda problém, ktorý nie je riešiteľný ani upokojujúcimi liekmi, ani nejakým všeobecným odporúčaniam. Možno jedno odporúčanie: Pri akútnej stresovej reakcii sa nám do krvi uvoľňujú hormóny "útoku alebo úteku" epinefrín (adrenalín) a norepinefrín (noradrenalín). Z toho sa môžeme učiť. Naša situácia môže tiež v určitom zmysle vyžadovať útok (tj. Energické riešenie), alebo útek ...

Psychickým stresom "trpí" každý

Tvrdím, že prakticky celá populácia, nielen SR, ale celého sveta, trpia stresom. Psychický stres je totiž prirodzeným prejavom toho, že sa o niečo snažíme. Ďalej tvrdím, že nech sú spoločenské pomery akékoľvek, všetci členovia trpia stresom zhruba rovnako. Vy, váš kolega / kolegyňa v práci, váš šéf, prezident SR, bývalý prezident ČR, Warren Buffet z USA, všetci sa o niečo snaží. Psychický stres je v populácii rozdelený veľmi rovnomerne, len niektorí o svojom strese menej hovorí (a ďalší zase príliš klebetia).

Ako sa účinne zbaviť psychického stresu

U psychického stresu je nutné si uvedomiť, že nejde len o to sa ho zbaviť, ale vyhnúť sa nebezpečenstvu, alebo dosiahnuť cieľ, kvôli ktorému sa "stresujeme". To často vyžaduje zvýšenú výkonnosť v zhoršených okolitých podmienkach. Za týchto okolností možno veľa dosiahnuť dodržiavaním prirodzenejšie životosprávy. Jej vhodnou súčasťou môžu byť prírodné adaptogény.

Adaptogény sú späté s definíciou stresu

Israel Brechman opísal adaptogény ako látky protistresové, alebo presnejšie, látky zvyšujúce adaptačné rozmedzí. Etymológia slova adaptogén vychádza z generalizovaného adaptačného syntromu (GAS) a zjednotenej teórie medicíny Janos Selyeho. U psychického stresu spočíva význam adaptogénov v mentálnej aktivácii, sprevádzané ochranou pred chátraním tela v dôsledku výlevy stresových hormónov. Vplyv prírodných adaptogénov (ženšen, rhodiola, schisandra ...) na psychický stres u zvierat a ľudí (vojakov, námorníkov, študentov ...) skúmal už Brechman s veľmi zaujímavými výsledkami.

Ženšen pravý ako ochrana pred psychickým stresom

Je nutné jednoznačne povedať, že ženšen ako modelový adaptogén je jedným z najlepších prostriedkov na ochranu pred duševným stresom. Pri záťaži chráni telo a psychiku pred preťažením a udržuje patričnú úroveň duševnej aktivity. Hladinu kortizolu - hlavného stresového hormónu - ženšen stabilizuje ( Kim2003egs ). Účinok ženšenu na psychický stres je obrovské téma so stovkami publikovaných vedeckých štúdií. Niekoľko tu uvádzam:

  • Ženšen pravý má priamy vplyv na stresové hormóny a stres, jeho účinok nie je iba relaxačný ( Gaffney2001pge ).
  • Ginsenosidy Rb 1 zlepšuje u zvierat výkonnosť u negatívne (elektrošoky) motivovaných úloh a odstraňuje úzkostné pocity z plnenia týchto úloh ( Churchill2002npg ).
  • Gssd. Rb 3 mal na zvieracom modeli anxiolytický a protistresový účinok. ( Cui2012gre )
  • Majonosid-R 2 obmedzuje stres u laboratórnych zvierat pôsobením na opioidné receptory, GABA A receptory a CRH ( Huong1998aem ).
  • Extrakt ženšenu u potkanov obmedzuje stres zo znehybnenia ( Bhattcharyya1999epg ).
  • Zmes ženšenových saponínov a konkrétne ginsenoid Rc u stresovaných potkanov stabilizoval hladinu kortizolu, nie však ACTH ( Kim2003egs ).
  • U stresovaných potkanov ženšen dlhodobo obmedzoval hladinu stresových hormónov obmedzením génovej expresie enzýmov ich syntetických dráh ( Kim2010aeg ).
  • Gssd. Rc , gssd. 20 (S) -Rg 3 a zlúčenina K má schopnosť znižovať u stresovaných myší stresový hormón kortizol ( Kim2003iii , Kim1998isp ).

Okrem priamych protistresových účinkov ženšenu sú významné aj jeho nootropické účinky a je inak neškodný a bezpečný .

Ďalšie adaptogény poskytujúce ochranu proti stresu

Švédsky profesor Alexander Panossian ponúka prehľad vplyvu rozchodnice ružovej na stabilizáciu hladiny kortizolu a ďalších stresových hormónov ( Panossian2010rrr ). Chan2012pgr sumarizuje účinok Rozchodnice a schisandry čínske proti duševnému vyčerpaniu. Dierkovitosť päťlistá nesprávne zvaná päťlistý ženšen , vítaním uspávajúca nesprávne zvaná indický ženšen , žerucha peruánska nesprávne zvaná peruánsky ženšen , cicimek datľový , Albizia ružová (Albizia julibrissin), piepor posvätný (Piper methysticum), mučenka, medovka, valeriána, koriander, šafran a lipový kvet majú tiež potenciál v liečbe úzkostných stavov a psychického stresu. Záujemcovia môžu tieto ďalšie rastliny nájsť napríklad v novom dvojdielnom austrálskom prehľadu ( Sarris2013pma , Sarris2013pm1 ).

Ako sa vyrovnať s psychickým stresom

V prvom rade si musíme si uvedomiť, že na rozdiel od stresu fyzického (fyzická námaha, extrémne počasie atď.) Je duševný stres daný naším vnímaním situácia okolo nás. Mimo väzenia a mimoriadne situácie (napr. Strata blízkych) sa vlastne stresujeme sami svojou snahou dosiahnuť nejakého cieľa. Mnohí pacienti s rakovinou , ktorí boli nútení razom úplne prehodnotiť svoje ciele, by si to s takým "stresovaným" človekom radi vymenili. Nesnažíme sa len "zbaviť stresu". Ide o to, zbaviť sa ho správnym spôsobom - teda dosiahnutím žiaduceho cieľa, alebo naopak, jeho opustením a stanovením ľahšieho ciele. Ak sa spoločenská situácia zhoršuje, musíme si ciele stanovovať čím ďalej tým skromnejšie. Opäť, sú to konkrétne situácie, ktoré nemožno vyriešiť všeobecnými odporúčaniami. Dá sa ale povedať že liečba stresu GABA agonistov (alkohol, prášky na spanie ...) či inými psychofarmakami by mala byť až tou poslednou voľbou.

Návrat k prirodzenosti

Asi najlepším všeobecným odporúčaniam pre tých, ktorí trpia stresom, je návrat k prírode a prirodzenosti - k tomu, načo sme evolučne zvyknutí. Samozrejme že keď sa o niečo snažíme, nie je možné utiecť do divočiny, ale prirodzenosť si možno zriadiť v tých oblastiach, kde to za daných podmienok ide - prirodzenejšie životný štýl, biorytmus a osvetlenie , strava, zábava ... To pomôže našej mysli lepšie odhadnúť , ako moc a čím má sama seba stresovať. U psychického stresu nevadí samotné duševné vypätie - ktoré ostatne vo väčšej či menšej miere sprevádza každú snahu - ale to, že psychický stres zbytočne mobilizuje fyzickej rezervy (zvyšuje krvný tlak, cukor, ovplyvňuje tukový metabolizmus), čo v postmodernej spoločnosti nie je adaptívne. Práve proti tomuto negatívnemu aspektu psychického stresu pomáhajú adaptogény.

Záujemcovia o praktické užívaní adaptogénov majú dve možnosti: Tou prvou je príslušné liečivé rastliny samostatne vypestovať alebo nazbierať. Tou druhou je tieto rastliny zakúpiť vo forme sušeného materiálu a tak vyskúšať . Pri užívaní adaptogénov je nutné pamätať, že ich účinky nastupujú pomaly. Nedostatočné dávkovanie a očakávania okamžitých alebo zázračných účinkov býva príčinou nedorozumení hlavne u najdôležitejšieho praktického adaptogénu - ženšenu. Pre ten som spísal návod na použitie , s ktorého pomocou sa dá väčšine týchto úskalia vyhnúť.

| 21.2.2009