Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Stres a psychický stres

Praktické zhrnutie: Trpíte stresom? Roztrieďte svoje problémy / úlohy na 4 triedy: (A) urgentná a dôležité, (B) urgentná a nedôležité, (C) neurgentná a dôležité a (D) neurgentná a nedôležité. Potom: (1) Vyriešte A, (2) kúpte asi 10 lacných kusov kuchynskej keramiky, (3) s krikom je rozbite tam, kde vám spôsobujú / ukladajú B, (4) stiahnite sa tam, kde si môžete v pokoji prečítať odsek Zvládanie stresu na tejto stránke a (5) vykonajte niekoľkodňový zamyslenie nad C.

Poznámky: S 1 a 5 pomôže ženšen , schizandra a klasické adaptogény ( kde kúpiť? ), S 2 a 3 vreckové príručka "Ako intonovať pri hysterických výstupoch". Nezabudnite buchnúť dverami a vypnúť mobil. Nezvládate je ani 1, ide o zrútenie a vy potrebujete cudzie starostlivosť (nepodceňujte psychiatrami). Krok 3 pôsobí problémy navyše, ale zároveň urýchli nevyhnutné. Nezvládate Ak 3, ste buď srab, alebo zle triedite problémy. Zaveste zvonku na dvere ceduľu s listom na rozlúčku, čím získate čas svoje úlohy roztriediť lepšie. Krok 5 môže trvať dlhšie (týždne, mesiace ...)

Čo je to stres

Slovo stres má niekoľko významov. Bežne ním označujeme duševné záťaž vo fáze vyčerpania. V teoretickej medicíne má však slovo stress presnú definíciu: je to záťaž, vychyľujúce organizmus z fyziologickej rovnováhy (homeostázy), odborne alostatická záťaž. Podobne ako vo fyzike, aj v teoretickej medicíne možno vzťahy stresu, alostatické záťaže a homeostázu vyjadriť matematicky, čomu sa tu ako matematikov znalý človek vyhnem. Namiesto toho sa poohliadneme trochu do histórie. Prvý zjednotenú teóriu medicíny predložil vo svojom diele Jánoš Selye, ktorý niekoľko rokov predtým objavil cicavčie stresovú reakciu. Cicavcov stresová reakcia je nešpecifickú odpoveďou organizmu na akúkoľvek záťaž, vrátane psychickej. Podieľa sa na nej hypotalamus, hypofýza a nadobličky, ktorých činnosť zdvihne hladinu stresového hormónu kortizolu. Odborne (a trochu zastaralo) sa stresovej reakcii hovorí generalizovaný adaptačný syndróm (GAS) . Práve z frázy "adaptačný syndróm" pochádza predpona adapto- termínu adaptogén.

psychický stres

Ako som už povedal, v každodennej reči slovom "stres" mienime najčastejšie psychický, či duševný stres. O čo ide, všetci dobre vieme. Nevítaný duševný stres pociťujeme ako nepríjemný nátlak okolia alebo okolností, zatiaľ čo vítaný duševný stres oslavujeme ako tzv. Adrenalín, kvôli ktorému prevádzkujeme adrenalínové športy. Vítaný a nevítaný stres rozlišujeme pojmy eustres a distres. Eustres, čiže kompenzovaný stres je stres, na ktorý sa vieme dobre adaptovať, zatiaľ čo distres vo fáze dekompenzácia hrozí zdravotné ujmou až zrútením.

Ďalšie typy stresu

Z hľadiska teoretickej medicíny je duševný stres len jednou z mnohých foriem stresu, čiže záťaže, ktorá môže na nás pôsobiť. Ďalším typom záťaže sa v angličtine tiež hovorí stress a patrí k nim záťaž fyzickou námahou, teplovy záťaž, chladová záťaž, chemická záťaž , radiačná záťaž , biologická ( infekčné ) záťaž atď. Okrem psychického stresu možno teda hovoriť aj o strese fyzickom, ktorý nemusí nutne znamenať len fyzickú námahu , ale v širšom zmysle zahŕňa všetky ďalšie predstaviteľné formy záťaže.

Vznik a škodlivosť stresu

Stres vzniká pri duševnom nepohodlie. Nevyriešené osobné, pracovné či rodinné problémy bývajú často kľúčové. Ale nevhodné pracovné prostredie, hluk a iné rušivé vplyvy, napríklad nátlak spolupracovníkov či rodinných príslušníkov, tiež silne prispievajú. Pri ich riešení zásadne nejde o to, vyhnúť sa nepríjemným pocitom (braním práškov či schovávaním sa pod stôl), ale vyriešiť podstatu problému. Je ale tiež zbytočné si "ničiť nervy" (zaťažovať telo zbytočným kortizolom), keď pred nami nestojí vojenská misia, telesný trest ani útek z nápravného zariadenia, ale napríklad len hádka so šéfom, podanie výpovede, hľadanie novej práce, hádka s rodičmi a partnerom , hľadanie nového partnera, rodičovské združenia a výchova ľudí zo neposlušných ratolestí. Pre prípad, že by došlo na zuby, nechty, vlasy a dlhý boj v bahne, sa nám totiž aj pri nenásilných konfliktoch dvíha adrenalín, noradrenalín a kortizol. Tie zvyšujú krvný tlak a cukor (glykémiu), zvádzajú nás k prejedaniu a nezdravému priberaniu , destabilizujú imunitu a pri dlhodobej záťaži zvyšujú riziko hypertenznej choroby , cukrovky , chorôb srdca a ďalších civilizačných chorôb.

Medzi adaptogény a stresom je hlboká súvislosť. Ženšen , ktorý patrí k bylinám s protistresovými účinkami, je tiež modelovým adaptogénom. Účinné látky ženšenu - panaxosidy - sú chemicky príbuzné našim stresovým hormónom (glukokortikoidom, z ktorých hlavné je kortizol). Na rozdiel od tých bylín, ktoré hladinu stresových hormónov u človeka len zvyšujú (ako napríklad sladké drievko čínska ), ženšen má dvojaký (zosilňujúce i vysiľujúce) účinok na hladinu stresového hormónu kortizolu ( Kim2003egs ). Ženšen teda stabilizuje stres ( Gaffney2001pge ) a tým zvyšuje adaptačné rozmedzí. Hormón kortizol je podstatným atribútom generalizovaného adaptačného syntromu - cicavčie stresovej reakcie. A práve zo slov "adaptačný syndróm" pochádza predpona adapto- pojmu adaptogén. Od pionierskych čias Nikolaja Lazarev a Izraela Brechmana sa ukázalo, že stres zďaleka nemožno výlučne nespája hladinu kortizolu. Boli objasnené ďalšie mechanizmy adaptácie a pôsobenie adaptogénov. Dvojaký, protichodné pôsobenie na fyziologické parametre vedúce k ich stabilizácii však zostáva pre adaptogény typické.

Protistresové účinky ženšenu

Tieto účinky konštatuje je väčšina literatúry o tejto rastline. Stabilizáciu kortizolu dosahuje pôsobením na nadobličky, pričom má schopnosť kortizol znížiť ( Kim2010aeg , Howard2006gee ), avšak zoslabnutý a letargický organizmus aktivizuje a posilňuje ( Kim2003egs ). Preto hovoríme, že ženšen stabilizuje stres. Štúdia Gaffney2001pge tento efekt vysvetľuje tiež simultánny inhibíciou 11-β hydroxysteroiddehydrogenázou dehydrogenázy 1 a katechol-O-metyltransferázy, enzýmov metabolizujúcich kortizol. Štúdie potvrdili antistresovej účinnosť ženšenu u zvierat ( Bhattcharyya1999epg , Kim2003egs ) aj u ľudí ( Reay2010pgg , Reay2006epg , Angelo1986dpc ). Ďalej pozri nootropické účinky a neškodnosť ženšenu .

Pôsobenie jednotlivých panaxosidů

Z väčšieho množstva štúdií vyberám: Cui2012gre konštatovala u ginsenozidu Rb 3 anxiolytický a protistresový účinok. Podľa Churchill2002npg odstraňuje ginsenoid Rb 1 úzkostné pocity u negatívne motivovaných úloh. Protistresový účinok má aj majonosid-R 2 pôsobením na opioidné receptory, GABA A a CRH ( Huong1998aem ). Ginsenosidy Rc u stresovaných zvierat stabilizuje kortizol, nie však ACTH ( Kim2003egs ). Schopnosť znížiť kortizol u ginsenozidu Rc , ginsenozidu 20 (S) -Rg 3 a zlúčeniny K skonštatovali štúdie Kim2003iii a Kim1998isp .

Ďalší protistresové adaptogény

Protistresový účinok bol u všetkých klasických adaptogénov intenzívne skúmaný. Švédsky profesor Alexander Panossian v prehľade Panossian2010rrr dokumentuje stabilizačný vplyv na stres a kortizol u Rozchodnice ružovej . Chan2012pgr popisuje ten istý účinok u schizandry , ktorú možno rozhodne odporučiť. Dvojdielny austrálsky prehľad Sarris2013pma a Sarris2013pm1 uvádza ďalšie liečivky proti stresu a úzkosti: dierkovitosť päťlistá (nespr. Päťlistý ženšen ), vítaním uspávajúca (nespr. Indický ženšen ), žerucha peruánska (nespr. Peruánsky ženšen ), cicimek datľový , Albizia ružová , piepor opojný , mučenka , medovka , valeriána , koriander , šafran , lipový kvet ... So stresom pomôže (ak na to máte) aj lekár TČM, ktorý zvolí osvedčenú kombináciu bylín už priamo namiešanú. Veľmi opatrne naopak musíte s alkoholom, čistenými GABA agonistov (tzv. Prášky na spanie) a lieky proti depresii, pretože stresovaní ľudia zvlášť ľahko získajú na týchto relaxačných látkach závislosť.

zvládanie stresu

Stres, či presnejšie duševný stres má v ľudskom živote dôležitý význam. Stres je totiž prirodzeným atribútom snahy. Vy, váš kolega, váš šéf, prezident SR, bývalý prezident ČR, Warren Buffet, Donald Trump, každý sa o niečo snaží. A práve ľudia vysoko postavení a bohatí si tých úloh často kladú viac ako ostatní. Dá sa teda povedať, že hoci osobné situácia rôznych ľudí je veľmi rôzna, duševný stres medzi ne Boh delí relatívne spravodlivo - len niektorí o ňom menej hovorí a ďalší zase príliš klebetia. Keď tak teda občas niekoho počujeme hovoriť, že "trpí stresom", tak môžeme vziať jed na to, že v skutočnosti trpí konkrétnymi problémami v rodine, láske, škole, zamestnanie ... Z tých plynú konkrétne úlohy, ktoré sa nedajú riešiť užívaním jedov alebo iných práškov na upokojenie . Je teda zbytočné stresovaným radiť, aby si kúpili hárem sexuálnych otrokov . Na druhej strane ale čaše vína, polliter piva či iné dobré anxiolytikum upokojí príliš rozjatrená myseľ, uľahčí zaspávanie a sčasti aj zamedzí toxicite stresu. Svoje protistresové triky majú aj psychoterapeuti, ľudové liečiteľky, ich mačky a niekedy dokonca aj psy. Stále ale platí, že svoje konkrétne problémy musí každý stresovaný jedinec vyriešiť sám. A k tomu nemožno dať žiadne všeobecné odporúčania. Alebo možno predsa len jedno: Pri akútnej stresovej reakcii sa nám do krvi uvoľňujú hormóny útoku alebo úteku - adrenalín a noradrenalín. Skúste sa z toho poučiť. Vaša stresujúce situácie možno tiež vyžaduje útok (tj. Energické riešenie), alebo útek (podanie výpovede, žiadosti o rozvod ...)

Uvedomme si, že psychický stres je daný naším vnímaním. Okrem väzenia a iné extrémne situácie (strata blízkych ...) vlastne akosi sami podvedome rozhodujeme, ako moc budeme sami seba stresovať. Hociktorý pacient s rakovinou , ktorý bol razom nútený úplne prehodnotiť svoje ciele, by možno rád mal vaše starosti. Preto sa spievajú hlúpe pesničky ako " Do not worry, be happy " a " Vždy ked každý pení, ty buď Uvoľnenie ". Keď sa spoločenská situácia zhoršuje, musíme si ciele stanovovať čím ďalej tým skromnejšie. Keď sa zlepšuje, môžeme sa o niečo viac rozšupnúť, ale len trošičku.

A čo takto skúsiť návrat k prírode a prirodzenosti - teda sedliacky povedané k tomu, čomu sme evolučne zvyknutí. Nie každý máme možnosť utiecť do divočiny, ale prirodzenosť si môžeme zaobstarať aj v Prahe: prírodná strava, prírodné biorytmus a osvetlenie ... Prírodné zábavu nám a našej rodine poskytne mačka či iné nekastrované domáce zviera, ktoré musia chodiť von a tým aj nás privádza bližšie divočine. Nekastrované preto, aby vaša dcéra mohla pozorovať, ako sa mačka vzorne stará o pětikusovou sériu bábätiek a potom sa v 25 hanbiť, že mimino nemala už keď jej bolo 19. Až sa dostydí, iste si potom zaobstará prírodné povolania manažérky v domácnosti az ušetreného platu si v 30 zaobstará prvú vysokoškolský diplom. Mám skúsenosti, že mačku taká pětikusová série bábätiek zbavia stresu tak zhruba na 10 rokov. Prejavuje sa to napríklad tým, že obtlstlé mladé mačky po okotění často získajú štíhlejší líniu, hoci si už nemusia v strese zbierať tukové zásoby pre prípad, že budú aj s mačiatkami vyvezené ďaleko za mesto.

Samsung Galaxy odovzdáme vo výkupe použitej elektroniky a výťažok venujeme predavačom Nového Priestoru, ktorí vám na oplátku oznámi svoje príbehy. To vám pomôže lepšie odhadnúť, ako moc a čím sa vlastne máte stresovať. A keď sa predsa radi stresujete, nevadí. Ja zase rád nadávam. Skúste si aj vy v tej divočine niekde z vysokej skaly takhle dobre hlasno zahulákat. Ovšem niektorým hulákanie osamote nie je dosť dobré a musia robiť cirkus doma pred manželkou a svokrou, alebo dokonca pred prezidentským palácom či na inom dobre viditeľnom verejnom mieste. Takto moja mama treba rada robila hysterické výstupy na svadbách a iných zhromaždeniach svojich nepriateľov, kvôli čomu sa rada zúčastnila rodinných slávností. Nehulákala. Svoj herecký výstup si vždy dobre pripravila. Po každej úspešne sabotovaný rodinné slávnosti sa na jej tvári zračil dobre skrývané pocit uspokojenia, že až bolo priamo vidieť, ako sa pod kamennou maskou zášti blažene usmieva. To ju zbavilo stresu vždy tak najmenej na pol roka, potom zase musela vymýšľať niečo nové. Skupina atentátnikov , ktorí neskôr zastrelili izraelského premiéra Izáka Rabina, na seba zase rada upozorňovala mimojiné tým, že sa vrhali do idúceho prúdu áut na prostrednom úseku diaľnice z Haify do Tel Avivu. Skúste sa treba tiež zúčastniť anarchistické demonštrácie a nezabudnite na zelenej bombera, ťažký topánky a dlažobné kocky. Alebo len odíďte autostopom do ľudoprázdne černobyľskej zóny, veď ruskí vedci vyskúmali, že slabá radiácia o podprahové úrovni má tiež adaptogénnu vplyv. Zájazd do Černobyľu, ktorý nie je drahý , nepodceňujte, mohla by to byť pre vás tá najlepšia dovolenka k zamysleniu nad vašimi skutočnými problémami.

Ak dávate prednosť menej extrémnym adrenalínovým športom, napríklad lyžovanie, záhradkárčenie, dodržiavanie redukčné diéty , či skokom z Nuseláku nanečisto (kto neverí, že zahradničení je adrenalínový šport, ten v záhradke nikdy nemal slimáky), môžete adaptogény aj pestovať. Trebárs taký ženšen sa u nás nepestuje zrovna ľahko, ale antidepresívny šišiak bajkalský vám porastie. A keby ste mali potrebné pestovateľskú smolu, ako ja s valeriánou lekárskym , tak si adaptogény ešte stále môžete zakúpiť a tak prakticky vyskúšať. Pre najdôležitejšie adaptogén - ženšen - som spísal malý praktický návod na užívanie . Nezabudnite však ani na šalvia , už spomínanú rozchodnica , už spomínanou medovku a mučenkou , ďalej potom ľubovník bodkovaný a možno aj levanduľu . Alebo konečne povedzte manželovi, že vás vzrušuje predstava zväzovanie a úchylností pri sexe a následne detaily svojich predstáv povedzte tiež na párové lekciu s psychologičkou lady Aradia či praktickú sexuologička Juliou Gaiou Poupětova , čo má diplom od nás z Fakulty fyziológie a vývojové biológie UK. Zázraky však nečakajte, vo Vatikáne majú asi tak 500 rokov meškanie, hoci treba posledných 200 rokov sekali dobrotu. Ako som už povedal, protistresové adaptogény zázraky nerobí a váš stres neodstráni - len vám pomôžu, aby ste nepodľahli a vydržali sa stresovať ešte dlho dlho do vysokého a požehnaného veku. Perte sa, žarty sa a zlomte si väzy.

| 30.1.2018