Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Ženšen pre prekonanie náročných situácií

V Kórei sa tradične užíva silný ženšenový odvar obsahujúce veľké množstvo ženšenu pri slabosti a podchladenie. V prehľade účinkov ženšenu na tomto webe "slabosť" ani podchladenie nenájdete ( "slabosť" nie je presná diagnóza a podchladenie je dnes zřídkavost), avšak tieto účinky ženšenu sú reálne a boli dobre zdokumentované.

Účinok ženšenu pri chladovej záťaži bol vedecky potvrdený prvýkrát v klasickom období výskumu adaptogénov u ľudských probandov ( Novozhilov1985mae ) a bol potvrdený aj ďalšími publikáciami ( Kumar1996etr ). Pokiaľ ide o "slabosť", tak v tejto indikácii by som si dovolil citovať pozorovanie európskych lekárov z 18. storočia: Gróf Belchingen (jeden z lekárov Márie Terézie) vo svojej "eseji o cnostiach a vlastnostiach ženšenového čaju" farbisto varuje pred pitím čierneho a zeleného čaju (vtedajších kofeínových nápojov) a namiesto neho odporúča ženšenový čaj "ako ten najúčinnejší liek na všetky slabosti spôsobené prílišnou únavou tela a duše " a tiež na "zakalený zrak, ženskú slabosť, skorbut a lepru". Popisuje dvanásť prípadov svedkov a pacientov "vyliečených jednoduchým používaním ženšenového čaju". Britská Kráľovská spoločnosť sa venovala ženšen od r. 1679 a vtedajší materiály obsahujú množstvo emotívnych popisov zázračných účinkov ženšenu u rôznych "zoslabnutých" pacientov ( Appleby1983grs ). Carl Linné tieto vedomosti o ženšen mal a keď ho v 18. storočí pomenoval Panax (všeliek), nebola v tom ani štipka irónie.

Jednorazovú vyššiu dávku ženšenu môžeme k prekonaniu náročných fyzických a duševných situácií použiť aj my. Dávkovanie je individuálne a závisí aj na obtiažnosti situácie - riaďte sa intuíciou a svojimi potrebami. U ženšenu ako u typového adaptogénu nie je nutné sa báť predávkovania. Osobne som s úspechom skúšal dosť vysoké dávky (aj viac ako 15g naraz), podrobnejší popis mojich subjektívnych skúseností uvádzam . Pri opakovanom užívaní vysokých dávok sa môže dostaviť prechodný pocit nepohodlia .

| 26.2.2009