Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Nespavosť

Nespavosť (insomnia) je porucha charakterizovaná tým, že postihnutí nemôžu zaspať alebo vôbec spať. Dlhodobo trpí nespavosťou 10-15% populácie, viac ženy, starších ľudí a duševne chorí. Postihnutie sa sťažujú že nemôžu zaspať, aj keď leží v posteli, prebúdzajú sa príliš skoro, alebo že spánok nie je osviežujúci, hoci je doba spánku dostatočne dlhá.

Trvalý nedostatok spánku (chronická insomnia) je oveľa horšie ako prechodná nespavosť, ktorú poznáme všetci. Pacienti s chronickou insomniou mávajú cez deň zlú náladu a celkovo zhoršenou výikonnost, čo má vplyv na ich rodinu a okolie. Majú aj väčšiu mieru úrazov, dopravných nehôd, samovrážd, depresií, úzkostných stavov a porúch imunitného systému . Tieto učebnicové informácie možno nájsť kdekoľvek, napríklad v prehľade Saddichha2010dtc . Chronická nespavosť je tiež rizikovým faktorom obezity .

Prechodnú nespavosť spôsobenú stresujúcimi zážitkami všetci poznáme. Všetci tiež vieme, že existuje prirodzený biorytmus spánku a bdenia, ktorý musíme rešpektovať. Ak sa náš rytmus spánku a bdenia posunie, môžeme si ho správnou životosprávou opäť nastaviť . Prechodnú nespavosť môže spôsobiť aj kofeín alebo príliš výdatné večerné jedlo.

Ako sa zbaviť nespavosti

Keď prídete k lekárovi s nespavosťou, tak s veľkou pravdepodobnosťou dostanete tzv. Prášky na spanie - agonistov GABA receptorov . Tie sú skutočne sedatívne a pomôžu vám zaspať. Nerieši ale príčinu nespavosti, ktorá býva niekedy hlbšie ...

identifikujte príčinu

Prvým krokom je odlíšiť dlhodobú nespavosť od problémov principiálne iných. Ľudia často hovoria "nemôžem zaspať", keď v skutočnosti trpí depresiou, neúspechom, nešťastnou láskou atď. Ak máme tento druh problémov, musíme sa sústrediť na ich vyriešenie - problémy so spánkom sa potom vyriešia samy. ( Prípadom depresie sa venujem tu .)

Pozor na sedatíva

Naivný človek na konci 60. rokov 20. storočia by si možno povedal, že medicínska veda v 21. storočí ponúkne pacientom účinný a neškodný liek na nespavosť. Keď prídeme do lekárne, tak to na prvý pohľad aj tak vyzerá - výber sedatív je obrovský. Realita je ale úplne iná. Tisíc rôznych sedatív majú jediný účinok: aktivácii GABA receptoru, čiže receptoru alkoholické opitosti. Rovnako ako alkohol, aj tieto lieky niekedy lieči. Ale tiež u nich existuje hrozba na chlp rovnaké závislosti. Tieto lieky sú bohužiaľ veľmi profitabilná.

Prírodné alternatívy liečby nespavosti

Liečivých rastlín sa sedatívnym účinkom je veľa. Koniec koncov aj ten etanol, ktorý účinkuje rovnako ako diazepam a zolpidem, je produktom prírodným. Nás ale zaujímajú tie rastliny, ktoré nielen uspí, ale hlavne v dlhodobom horizonte zlepší spánkový režim.

Ženšen zlepšuje spánok

Ženšen je známy ako duševná stimulant , takže rozhodne nepatrí medzi hypnotiká ako takej. Panaxosidy síce pôsobí na GABA receptory rovnako ako iné sedatíva (diazepam, Rohypnol či alkohol), ich účinok je však len modulačné. Z osobnej skúsenosti mám dojem, že ženšen umožňuje spánok vôľou potlačiť. Na rozdiel od iných stimulantov je však ženšen ukľudňujúce a cyklus spánku a bdenia nenarušuje, ale naopak zlepšuje. To sa preukázalo na zvieratách ( Lee1990cip , Huong1998aem ) aj na ľuďoch ( Han2013erg ).

Podľa TČM je ženšen upokojujúce ( Cho2010heb ). Pri pokusoch na zvieracích znižuje úzkosť z negatívne motivovaných úloh ( Churchill2002npg , Churchill2002npg ). Upokojujúce účinky ženšenu sa vysvetľujú jeho neurosteroidním pôsobením na GABA receptory, ktorých aktivitu ženšen stabilizuje. Na GABA receptory má ženšen dvojaký, protichodný účinok - podľa Yuan1998mag ženšen pôsobí ako proti zvýšeniu aktivity GABA receptorov muscimolem, tak i zníženie ich aktivity bikukulínom. Podľa Tsang1985gsi ženšenový extrakt spomaľuje vychytávanie GABA do synapsií, čím predlžuje dobu pôsobenia GABA na synapsii. Ginsenosidy Rb 1, Rb 2, Rc, Re, Rf a Rg 1 sa reverzibilne viažu na GABA A and GABA B receptory a tým zvyšujú účinnosť sedatív ( Kimura1994igw ). Podľa Takagi1972psp zmes ginsenoidov Rb 1, Rb 2 a Rc predlžovala hexobarbitolový spánok a mala upokojujúci účinok u myší. Podľa Cho2010heb navyše v sedatívnym účinku ženšenu hrá úlohu jeho pôsobenia na receptory serotonínu.

Slovami prehľadu Attele2000tia , "výsledky niekoľkých štúdií naznačujú, že účinky ženšenu môžu aspoň čiastočne prispieť k udržiavaniu normálneho cyklu spánku a bdenia." Ženšen nie je návykový - svojím pôsobením na receptory dopamínu naopak návykovosť omamných látok znižuje ( Kim1995ibg ).

Ďalšie adaptogény k zlepšeniu spánku

Hypnotické účinky sú v ríši rastlín k mání rovnako ľahko ako sedatíva v lekárňach. Mnohé rastliny obsahujú agonistami GABA receptorov, ktoré pôsobia opojne a sedatívne. Medzi pôvodca prírodných sedatív patrí napríklad piepor opojný (kava-kava) alebo kvasinka pivné , ktorá je naším obľúbeným zdrojom prírodného sedatíva etanolu. Do obľúbených produktov z kvasinky pivnej sa s obľubou pridáva tiež chmeľ otáčavý zo zázračnej čeľade konopovitých (Cannabaceae), ktorého pozitívny vplyv na spánok potvrdzujú desiatky štúdií, napríklad Franco2012seh . Preložené do slovenčiny: Keď si večer pred spaním dáte malé, dostatočne chmelené pivo, nepotrebujete sedatíva ani piepor opojný. Upokojenie poskytne tiež šalvia , levanduľa , ľubovník a valeriána lekárska . Ďalším doplnkom pokojného spania môže byť šišak bajkalský , sedatívne bylina TČM pôsobiaci tiež cez GABA receptory ( Chang2011beb ).

| 10.3.2009