Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Pikantné thajský šalát zo zelenej papáje

Nasledujúcim receptom si pripravíte asi 800g chutného pikantného šalátu zo zelenej papáje. Vraj to má byť pre 4 osoby, môžem ale potvrdiť, že zjedení tejto porcie na posedenie ani nie je mimo možnosti jedného jednotlivca.

Na šalát potrebujeme:

  • 1 väčšiu nezrelá papája (asi 800g alebo i viac), v núdzi jemne nastrúhané kapusty alebo cuketa
  • 1 veľké paradajka, alebo za hrsť minirajčat (nutné nakrájať)
  • 4 stredne veľké varené krevety, ktoré mediálnym rezom rozdelíme na polovice.
  • 2 stredne veľké citróny alebo limetky
  • Cesnak, čerstvé papričky čili alebo jalapeno a korenie, alebo korenie podľa chuti
  • kelímok pražených arašidov
  • cukor, rybie alebo ustricová omáčka

Príprava a ďalšie informácie

Na prípravu tohto pokrmu je typické tlčenie chilli papričiek, arašidov, cesnaku a korenia v mažiari. Ak namiesto čerstvých kreviet použijeme krevety sušené, tieto tlčie spolu s prísadami. Namiesto čerstvých kreviet sa ale dajú použiť kuracie prsia, alebo pre inú chuť, prerastená slaninka. Slaninky sa nebojíme, že je mastná a obsahuje cholesterol, pretože mastná chuť, ak sa jej nepřejíte, uspokojí cholecystokinín a zaháňa hlad. Cholesterol už najnovšie tiež nie je zdravotným hriešnikom. (Ale správne do toho šalátu predsa len patria tie krevetky.)

Cesnak podľa chuti 2-5 strúčikov, chilli papričky musíme odhadnúť. Aby bol tento šalát správny, musí byť pikantné až pálivý. Ja osobne mám radšej menej pálivé papričky jalapeno, ktorých sa dá pridať viac, ázijské papričky sú pre mňa príliš. Arašidy dobre roztlčieme a nešetríme nimi. Najlepšie je buráky ešte trochu viac osmažiť (ako mandle) aj keď už sú pražené. Pálivej chuti sa nebojíme. Termogénny kapsaicín pomáha zvýšiť metabolizmus a mierne zaháňa bolesť - veď pôsobí aj priamo na receptory bolesti, preto páli. Len tak pre zaujímavosť, kurčatá a vtáky kapsaicín necíti a pálivé papričky je nepáli.

Po polámanie koreniacich prísad pridáme citrónovú alebo limetkovú šťavu, 3 polievkové lyžice rybie alebo ustricovej omáčky a 2 lyžice cukru. Premiešame a touto zálievkou zalejeme stredne jemne nastrúhanú ošúpanú zelenú papáju a nakrájané paradajky. Premiešame, necháme asi 10 minút odstáť a konzumujeme.

Toto jedlo možno právom považovať za zdravé a liečivé. Prísady a korenie možno obmieňať. Skutočne dôležité prísady sú: Nezrelá papája, obsahujúce okrem vitamínov a ďalších pozitívnych zeleninových fytochemikálií enzým papaín, teda enzýmoterapiu v prírodnej forme. Ďalej sú to chilli papričky, citrónová šťava, mäsová zložka a v menšej miere cesnak. Enzymoterapia a chilli pôsobí proti zápalom a proti bolesti , zatiaľ čo masová zložka v kyslom citrónovej pH pomaly mäkne za pomoci papaínu sa hydrolyzuje, pričom vznikajúce aminokyseliny vylepšujú chuť šalátu. Arašidy nie sú nevyhnutné, ale opäť výrazne zlepšujú chuť a obsahujú zdravé mastné kyseliny. Korenie si môžeme v podstate dať akej chceme, ja by som odporučil napríklad čerstvú bazalku.

| 27.11.2011