Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Ženšen – návod na použitie

Informácie na tejto stránke sa týkajú užívania koreňa ženšenu pravého (Panax ginseng) vo forme tzv červeného koreňa (ginseng radix rubra, tradičná úprava koreni ženšenu). Ak chcete tieto informácie aplikovať na ženšenové kapsule, tabletky, sirupy atď, musíte si zistiť, akému množstvu červeného ženšenového koreňa odpovedá jedna dávka a podľa toho vykonať prepočet. Našťastie u ženšenu a všeobecne adaptogénov platí, že sa nemusíte báť predávkovania - ženšen je aj vo vysokých dávkach veľmi bezpečný. Na adaptogény možno hľadieť ako na tzv funkčné potraviny, ktorých nežiaduce účinky sú zhruba na úrovni placeba.

Pre zoznámenie a prvá skúsenosť so ženšenom ...

... možno odporučiť vyššie dávky. Lekárska veda dnes vie, že existujú individuálne rozdiely v metabolizme, ktoré ovplyvňujú účinnosť liečiv. Tým, že začnete od vyšších dávok, budete mať príležitosť lepšie zhodnotiť povzbudzujúce účinky ženšenu a nájsť svoju individuálnu potrebnú dávku pre daný účel. Táto dávka sa bude tiež závisieť na kvalite použitého materiálu.

  • Pre zoznámenie s účinkami a určenie individuálneho dávkovania začnite od vyššie dávky a postupne ju znižujte v priebehu niekoľkých nasledujúcich dní. Ak máte napríklad 30 plátkov 6-ročného ženšenu TaiwanTCM Liang, vážiacich okolo 1-2g/kus, môžete ich užívať v období 9 dní nasledovne: 5, 5, 4, 4, 3, 3, 2, 2, 2. V priemere to zodpovedá 5g denne. Pri znižovaní dávky postupne nájdete úroveň optimálna pre vaše osobné potreby. Ak budú sa vám povzbudzujúce účinky zdať príliš vysoké, dennú dávku znížte. Pokiaľ naopak ani po 2-3 dňoch stále nič necítite, zvyšujte postupne dávky o plátok. Vysokých dávok sa nemusíte báť - u adaptogénov nie sú nebezpečné.

Skúsenosti s ženšenovými kapslí, tabletami, sladkosťami a ďalším prípravky s nízkym dávkovaním sa nepočítajú. Pri skúšaní pamätajte na to, že účinok ženšenu môže nastupovať pomaly. Pamätajte tiež, že len malá časť účinkov ženšenu je subjektívne postrehnuteľná a niektoré účinky (napríklad neuroprotektívne) sa dostavujú v oveľa nižších dávkach, než aké možno subjektívne zhodnotiť.

Pre optimálne skvalitnenie života ...

... sú najlepšie dlhodobé nízke dávky ženšenu. Konkrétna dávka závisí na vašej váhe a obsahu účinných látok v použitom materiáli. Ženšen je možné kombinovať s inými bylinami podľa konkrétnych individuálnych potrieb.

  • Dlhodobé užívanie: Denne šálka ženšenového čaju alebo 10-30 kvapiek vopred pripravené ženšenový tinktúry v nápoji (tinktúra šetrí čas). Dlhodobé užívanie ženšenu umožní plne rozvinúť jeho pozitívne účinky proti civilizačným chorobám (ateroskleróza, kardiovaskulárne problémy, diabetes atď), povzbudzujúce účinky na telo i myseľ a pozitívny účinok na remodeláciu tkanív.
  • Prestávka: Po 2-3 mesiacoch užívania by som odporučil ženšen na mesiac vysadiť. Prestávka nie je striktne potrebná - napríklad pacienti užívajúci ženšen proti srdcovým alebo cievnym chorobám prestávku nemusia dodržiavať a ženšen môžu užívať trvale bez obáv z negatívnych účinkov. Je to skôr vec tradície a biologické intuícia - liečivá by sa nemala užívať stále a zloženie stravy by sa malo striedať.

Pre obdobie mimoriadnej záťaže ...

... je možné užiť jednorazovú alebo opakovanú veľkú dávku ženšenu.

K tomu, aby vyššie uvedený návod fungoval je obzvlášť dôležité použiť správny materiál: Dospelý, 6-ročný ženšen patričnej kvality. Návod na zakúpenie takéhoto ženšenu som na žiadosti čitateľov spísal.