Vážený návštevník, toto je strojovo preložený článok. Vo svojom pôvodnom znení (česky) je plne zrozumiteľný a je podložený nezávislou vedeckou literatúrou. Strojový preklad však má ďaleko k dokonalosti a jeho čítanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti a fantázie.

Drobečková navigace

Zvýšenie fyzickej výkonnosti

Možnosti zvyšovanie fyzickej výkonnosti sú obmedzené

Ako všetci športovci vedia, fyzická výkonnosť organizmu má svoje hranice, ktoré nemožno beztrestne prekračovať. Pozrime sa na niektoré bežné (neadaptogenní) stimulanty fyzickej výkonnosti:

  • Alkohol: Objektívne zvyšuje fyzickú silu. Opitý vyvinie väčšiu svalovú silu ako triezvy, ale za cenu preťaženiu a rizika zranenia (natrhnutie svalu, šľachy, preťaženie kĺbu ...). Každý určite chápe, že využitie alkoholu v športe má svoje presné medze.
  • Kokaín: Objektívne zvyšuje výdrž, ale za vysokú cenu - preťaženie, návyku a zdravotného poškodenia.
  • Steroidné anaboliká: Zvyšujú rast svalovej hmoty, ale majú vedľajšie účinky, ktorým bolo v športových časopisoch venované sdostatek pozornosti.

U úplne zdravého človeka v optimálnych podmienkach (tj. Jedinca nezaťaženého v teoreticko-medicínskom zmysle ) je takmer nemožné zvýšiť nejaký aspekt výkonnosti bez negatívnych následkov. Zdraví, nezaťažení ľudia môžu svoju fyzickú výkonnosť udržiavať správnou životosprávou , biorytmom a spôsobom života blízkym prírode a prirodzenosti človeka. Iba pri záťaži má význam použitie adaptogénov.

Profesionálni športovci vedia, že bolesť a pocit únavy po tréningu je spôsobený drobnými trhlinkami svalov a šliach. Po ťažšom tréningu dochádza k svalovej horúčke - miernemu zápalu zaťažených svalov. Regenerácia zaťažovaných svalových skupín vedie k rastu (hypertrofiu) svalovej hmoty. Nie je mi jasné, nakoľko je správne potláčať túto bolesť analgetikami, ktorá profesionálni športovci často užívajú. Analgetiká vypínajú celú sekciu bunkovej komunikácie (syntézu prostaglandínov) a ich vplyv na prirodzený vývin športové kondície pri tréningu mi nie je jasný. Podľa môjho súčasného stavu vedomostí považujem za menej riskantné použiť adaptogény.

Adaptogény zvyšujúce fyzickú výkonnosť

Adaptogény všeobecne zvyšujú adaptačné rozmedzí organizmu - schopnosť odolávať záťaži (stresu v širokom zmysle slova). Modelový adaptogén ženšen a jeho príbuzný eleuterokok ( " sibírsky ženšen ") sa v športe často využívajú. Majú rad účinkov podporujúcich dlhodobú výkonnosť, hlavne svojím pôsobením proti zápalom a zlepšením regenerácie svalov po tréningu. Na samotné fyziologické hranice špičkového fyzického výkonu však priamy vplyv nemajú ( Engels2001egs ). Z rovnakého dôvodu sa adaptogény v športe nepovažujú za doping .

Za hlavné u adaptogénov považujem obmedzenie pocitu únavy a zlepšenie regenerácie po cvičení . Aj keď sa nám zdá, že sme sa pri cvičení nezranili, v skutočnosti sú naše svaly a spojivá plné mikrotrhliniek, ktoré neskôr vedú k zosilneniu namáhaných tkanív. Bolesť po intenzívnom cvičení súvisí so zápalom hojacich sa mikrotrhliniek a práve tam sa uplatnia protizápalové účinky adaptogénov .

Vplyv ženšenu na fyzickú výkonnosť

Hoci verím publikáciám tvrdiacim, že ženšen špičkový fyzický výkon nezvyšuje ( Engels1997nee , Engels2001egs ), niektoré štúdie tvrdia opak. Napríklad podľa Liang2005pns výdrž probandov pri aeróbnom cvičení do vyčerpania po 30denním užívania notoginseng (Panax notoginseng) v dávke 1,35 g denne stúpla o 7 minút, ich krvný tlak klesol o 5mmHg a spotreba kyslíka pri cvičení klesla o 5l / min. Bucci2000shh predkladá záver, že ženšen je účinný vtedy, keď sa užíva v štandardizovanej forme (tj. Kvalitné), dostatočných dávkach (> 1g denne) a po dostatočnú dobu (> 8 týždňov). Podľa klinickej štúdie Hou2015iib ginsenoid Rg 1 pri dlhodobom podávaní obmedzoval zápal a zlepšoval regeneráciu svalov probandov.

Rôznorodému ochrannému účinku ženšenu sa vo vede venovala veľká pozornosť. Ženšen zvyšuje schopnosť odolávať nízkym teplotám ( Yuan1989egr ), chráni pri chemickej záťaži , je vysoko účinný proti radiácii , obmedzuje pocit bolesti, už v malých dávkach zlepšuje hojenie zranení ( Morisaki1995mae ) a zrýchľuje fyzickú regeneráciu o 20% ( Kwon2003ekr ). Pre záujemcov som spísal malý návod na užívanie ženšenu a ku stanovenie osobné dávky . Nevýhodou ženšenu je ale vysoká cena a tiež to, že svojou povesťou zázračné rastliny zatieňuje iné vysoko účinné adaptogény.

ďalšie rastliny

| 10.7.2010